TŪM projekto naujienos – gegužė
- Paskelbė : Erika Urbonienė
- Paskelbta: 2025-05-30
- Kategorija: Projektinė veikla
Gegužės mėnuo išsiskyrė TŪM projekto veiklų gausa: mokiniai dalyvavo edukacinėse išvykose, išbandė jėgas inžineriniuose projektuose, buvo vedamos integruotos pamokos.
Integruoto kultūrinio ugdymo programos MENAS+ įgyvendinimas gimnazistus neretai priverčia išeiti iš savo komforto zonos. Tuo įsitikino 2b kl. mokinės Ema ir Gabija, kurios bendravimo, lyderystės, medijų ir informacinio raštingumo įgūdžius mokiniai tobulino ruošdamosi interviu su menotyrininku, meno kritiku, fotografu Virginijumi Kinčinaičiu. Merginos pripažino, kad iš pradžių jautėsi nedrąsiai, bet interviu pavyko puikiai – įgyta patirties, susipažinta su menotyrininko darbu.
Nuo menotyrininko Virginijaus Kinčinaičio nenutolo ir kita mokinių grupė – gimnazistai kūrė vaizdingas istorijas, pasitelkdami meno parodos autoriaus Kinčinaičio kūrinius. Edukaciją vedė Šiaulių dailės galerijos menininkės, edukatorės E. Šimkienė ir R. Stonkutė.
Integruotoje lietuvių kalbos ir dailės pamokoje „G. Orwell ir plakatas“ 1m kl. mokiniai susipažino su grafike Greta Alice Liekyte. Menininkė trumpai papasakojo apie save, savo kūrybą ir meninį kelią, labai įtaigiai ir interaktyviai parodė, kaip yra kuriami komiksai, kokio stiliaus jie gali būti... Mokiniams prisimininus pagrindinius kūrinio „Gyvulių ūkis“ personažus ir siužetinę liniją, jie kūrė komiksus, kurie vėliau, pasitelkiant kompiuterio programą, taps plakatais. Gimnazistai po integruotos pamokos tiesiog tryško teigiamais įspūdžiais:
„Šiandien mūsų klasėje viešėjo komiksų dailininkė, kurios buvimas įkvėpė ne tik kūrybiškai, bet ir žmogiškai. Ji buvo drąsi, atvira, su nepaprastu humoro jausmu – kalbėjo paprastai, bet jautėme, kad už jos žodžių slypi tikra patirtis ir nuoširdumas. Buvo smagu stebėti, kaip ji drąsino mus kurti, nebūti tobuliems, bet būti savimi. Jos pasakojimai buvo pilni gyvenimo, saviironijos ir šilumos. Tai buvo viena iš tų retų pamokų, kai tikrai jauti, kad kažkas paliečia giliau – ne tik apie meną, bet ir apie drąsą būti žmogumi“ (Estela Šelėgaitė).
„Buvau labai sužavėta, nes Greta labai šviesios auros žmogus: kalbi, juokinga, paslaugi ir su labai geru humoro jausmu. Užsiėmimas buvo labai įdomus ir naudingas plečiant vaizduotę“ (Aiva Budzinskaitė).
„Labai ačiū jums, Greta, už jūsų skirtą laiką įkvėpti mus – jaunus menininkus. Iš tiesų šiandien buvo labai gražus ir reikšmingai praleistas laikas, kiekvienas atsiradome šioje klasėje galbūt su savo svajonėmis, turime tam tikrą draugystę su menu, ir girdėti, kaip jūs mėgaujatės šiuo darbu taip entuziastingai, keliaujate po pasaulį, tai mums, bent jau man, yra kaip įkvepianti sėkla, kuri uždega sielą siekti ir griebtis už meno, nepaleisti jo, sekti jūsų, pažengusių menininkų, pėdomis. Labai ačiū jums, Greta, už naują įkvėpimą, už jūsų nuostabiai gražią energiją bei didelę šypseną“ (Austėja Laurutavičiūtė).
Integruotose meno, fizikos, chemijos pamokose 2c, 2d ir 2m kl. mokiniai susipažino su menininke Jūrate Jukštiene bei jos išskirtine kūryba, mat menininkė tapo augalais. Gėlės, lapai, uogos, grybai ir net bananai – jos dažai ir teptukai.
Menininkė supažindino su savo kūryba, jos nuolat besikeičiančiais paveikslais. Atskleidė savo kūrybos paslaptis, kaip naudojant augalus galima išgauti daug įvairių atspalvių. Kūrė bei improvizavo ir patys mokiniai: kiekvienas nutapė savo paveikslą iš augalinių medžiagų ir šitaip jie galės stebėti, kaip laikui bėgant paveikslas keičia savo spalvas.
Kokio skonio yra mėlyna spalva? O violetinė? Arba kokios spalvos yra desertas? Ir kaip spalva keičia skonį? Į šiuos klausimus bandyta atsakyti per etikos ir taikomosios technologijos pamoką trečioje klasėje, įgyvendinant integruoto kultūrinio ugdymo programą MENAS+. Pirmiausia gimnazistai dalyvavo veikloje su menininke Sigute ACH apie spalvas „Linksmosios monotipijos“, o jau tada – veiklos tęsinys integruotoje etikos ir taikomųjų technologijų pamokoje.
Mokiniai liko sužavėti šia integruota pamoka – ne vienas kalbėjo apie smagų kūrybinį procesą, galimybę eksperimentuoti ir netikėtai „išlindusią“ meninę gyslelę.
Integruoto kultūrinio ugdymo programa „MENAS+“ buvo pritaikyta ir istorijos-literatūros pamokose kartu su mokytojomis Reda, Rosita ir Silva. Gimnazistai dalyvavo istorijos pamokoje „Istorinių įvykių poveikis šiuolaikinei kultūrai. Žydų pėdsakai Šiauliuose“ apie žydų indėlį į Šiaulių gyvenimą, apie tai, ką jie paliko Šiauliams. Istorijos muziejuje dirbantis gidas Žygimantas papasakojo, kodėl „Valerijonas“ Šiauliuose užimą tokią svarbią vietą, kur Šiauliuose buvo Šeduvos gatvė ir kodėl fotografijos reikmenų parduotuvė būtinai turėjo būti šalia.... vaistinės.
Antroje pamokos dalyje kūrybiškai, teatrališkai žydų „pėdsakų“ padėjo ieškoti aktorė Monika Šaltytė-Dovydavičienė. Viešnia nuoširdžiai dalinosi aktorinio meistriškumo paslaptimis, mokė balso ir judesio valdymo technikų, įtaigaus teksto skaitymo ir pasakojimo vingrybių, davė patarimus, kaip šiuos dalykus galima panaudoti integruotoje pamokoje ir kitose dalykų veiklose, renginiuose. Gimnazistams ir jų mokytojoms teko įsitraukti į žaidimus, mokytis improvizuoti, deklamuoti, perteikti emocijas ir valdyti publiką bei žiūrovus.
Į tokią integruotą pamoką įsitraukė ir gimnazistai – naudodami pamokose su muziejininku Žygimantu ir aktore Monika įgytas žinias, netradicinę pamoką-ekskursiją savo klasės draugams pravedė patys III klasių gimnazijos mokiniai: Patricija, Benita, Urtė, Deimantė, Gabrielė ir Eimantas. Gimnazistai papasakojo apie Šiaulių žydų ir jų veiklos poveikį Šiaulių ekonomikai, kultūrai, verslams, įsikūnydami į to meto konkrečias asmenybes bei literatūriškai perteikdami jų išgyvenimus bei emocijas.
Integruotose pamokose – ir puikiai žinomi veidai. Gimnazijoje svečiavosi ilgametė Nacionalinio dramos teatro aktorė, dramos terapeutė Monika Bičiūnaitė, kuri pirmų, antrų ir trečių klasių gimnazistus per pasakas, eilėraščius, dramos kūrinius mokė atpažinti ir išreikšti emocijas. Taikydama ,,Keturių stichijų” metodą, taip pat mokydama saviraiškos per roles, aktorė leido praktiškai patirti, kaip kalbėti bei veikti skirtingais būdais toje pačioje situacijoje.
Anot užsiėmimuose dalyvavusių mokinių, šie užsiėmimai padėjo geriau suprasti, kad tas pats tekstas, suskambęs skirtingais būdais, gali visiškai kitaip veikti klausytoją, o mūsų kūnas yra puiki priemonė ,,prisikviesti” vieną ar kitą vidinę būseną.
Integruotoje lietuvių kalbos ir dailės pamokoje 1m kl. mokiniai susipažino su profesoriumi Vaidotu Januliu, jo kaligrafijos rašymo priemonių lagaminėliu, rašto ir vaizdo integravimo galimybe bei visais jo pateikimo būdais. Mokiniai įsitikino – rašyti tekstą galima ne tik įvairiomis plunksnelėmis, teptukais, markeriais, bet ir šluotomis!
Labiausiai gimnazistams patiko rašyti patiems: kiekvienas kūrė savo monogramas, rašė tekstus, improvizavo lape didžiuliais rašikliais.
Į integruotą pamoką „Kultūriniai tekstai ir jų vizualizacija“ 1b ir 1 d kl. mokinius pakvietė mokytojos Rasa ir Aurelija bei dailininkas, dizaineris, fotografas Vilmantas Dambrauskas. Mokiniai, perskaitę I. Šeiniaus kūrinį „Kuprelis“ ir išklausę menininko patarimus, kokios yra plakato kūrimo taisyklės, bandė jas pritaikyti praktiškai. Šitaip buvo sukurtos įvairios Kuprelio paveikslo vizualizacijos.
Įgyvendinant integruoto kultūrinio ugdymo programą MENAS+, gimnazijoje gana sparčiai įsibėgėja įvairios pamokinės veiklos. Menas jau tapo neatsiejama mūsų gimnazijos dalimi, šį kartą – fotografijos dėka. Meną radome... matematikoje. Tai padaryti mums padėjo fotografas Saulius Jankauskas, pasidalindamas savo žiniomis ir patirtimi. Ir tuomet jau savaime ateina suvokimas, kad gera nuotrauka – tai tinkamai apskaičiuota akimirka, kampas, kompozicija... Žodžiu, tikra matematika!
TŪM projektas apima ir įvairias edukacines išvykas. Šįkart dvi dešimtokų klasės, 2d ir 2m, lydimos mokytojų Vaivos, Ingos ir Eglės, lankėsi Plungės dvare ir sužinojo įdomių faktų apie čia besimokiusį iškilų lietuvių dailininką bei kompozitorių Mikalojų Konstantiną Čiurlionį. Ši edukacinė išvyka buvo pratęsta Palangoje, kur gimnazistai dalyvavo orientaciniame žaidime ,,Vasario 16-osios kūrėjai ir puoselėtojai”. Jie atliko užduotis, susijusias su istorinėmis vietomis, asmenybėmis ir objektais.
Mėnesio pabaigoje Vilniaus TECH pakvietė mūsų gimnazistus į svečius. Aplankyti Transporto inžinerijos, Elektronikos, Mechanikos fakultetai. Gimnazistai taip pat dalyvavo Ateities inžinerijos 8 sezono uždarymo renginyje. Norime pasidžiaugti, kad Arijaus projektas „Garso tyrimas“ (Aplinkos apsauga) laimėjo I vietą, o Justo projektas „Rėmelių modelių gamyba ir bandymai“ (Statyba praktiškai) laimėjo II vietą. Gimnazistus parengė mokytoja Zita. Džiaugiamės ir didžiuojamės visais mokiniais patekusiais į finalą: Konstantinu, Kristina, Elija, Jarūne, Paulina, Roku, Vytare, Pijumi ir jų mokytojais Jolita, Vaidu, Laima, Jūrate.
Gegužės 23 d. Šiaulių Ragainės progimnazijoje vyko baigiamasis TŪM projekto renginių „Idėjų degustacija – Tobulėjimas, Ūgtis, Meistrystė“ veiklų ciklo renginys „Jaunųjų kūrėjų mugė“. Šiame renginyje, greta kitų miesto mokyklų gimnazistų, savo inžinerinius darbus pristatė mūsų gimnazijos 2c kl. mokiniai Martyna Vinkšnaitė, Arijus Bula, Adrijus Vaitkevičius, Pijus Dovydaitis ir Rokas Pangonis.
Šis projektas buvo puiki galimybė mokytis vieniems iš kitų, drauge įveikiant kūrybinius iššūkius.
Gimnazijai dalyvaujant TŪM programoje, turime galimybę praktiškai išbandyti meno integravimą į įvairius dalykus. Mūsų gimnazijos mokytojai jau kelis mėnesius savo mokomųjų dalykų turinį formuoja kartu su menininkais ir jau turi kuo dalintis su kolegomis. Gegužės 28 d. gimnazijoje buvo vykdoma TŪM veikla „Sukurtos integruoto kultūrinio ugdymo programos MENAS+ diegimas Savivaldybės mokyklose“ – organizavome forumą Šiaulių miesto mokytojams „Idėjų paletė – kaip meną integruoti į mokomuosius dalykus“.
Šiaulių miesto savivaldybės švietimo skyriaus vedėja Edita Minkuvienė, sveikindama forumo dalyvius, kalbėjo apie meno svarbą ugdant žmogų, linkėjo visiems mokytojams būti kūrybingiems ir lavinti įvairiuose dalykuose mokinių kūrybiškumą.
Šiaulių miesto mokytojai turėjo galimybę išgirsti, kaip ir kas kūrė Integruoto kultūrinio ugdymo programą. Tai pristatė programos kūrėjų VšĮ „Mokymosi mokykla“ atstovas Lukas Benevičius. Forumo dalyvius suklusti, pamąstyti vertė Šiaulių Dailės galerijos direktorės Ernestos Šimkienės skaitomas pranešimas „Mokymosi alchemija: kaip menas atveria kelius į mokslą“.
Būrys Šiaulių Stasio Šalkauskio gimnazijos, Šiaulių Ragainės ir Salduvės progimnazijų mokytojų pakvietė į atviras pamokas ir atviras veiklas, kuriose kartu su menininkais dalinosi patirtimi, kaip meną įtraukti į kasdienę pamoką, diskutavo su kolegomis, kaip meną galima naudoti kaip metodą.
Refleksijos metu, kurią moderavo E. Šimkienė, ir menininkai, ir forumo dalyviai mokytojai džiaugėsi naujomis patirtimis.
TŪM projektas finansuojamas Europos Sąjungos #NextGenerationEU lėšomis.
„Tūkstantmečio mokyklų“ programą įgyvendina #Europossocialiniofondoagentūra.
Kartu su #tūkstantmečiomokyklos.
-
- Paskelbta: 2025-05-08
- Kategorija: Projektinė veikla
-
- Paskelbta: 2025-04-15
- Kategorija: Projektinė veikla
-
- Paskelbta: 2025-04-10
- Kategorija: Projektinė veikla
-
- Paskelbta: 2025-03-31
- Kategorija: Projektinė veikla
-
- Paskelbta: 2025-03-19
- Kategorija: Projektinė veikla
-
- Paskelbta: 2025-02-25
- Kategorija: Projektinė veikla